Het archief

Bezoekjes

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgen via @

woensdag 3 april 2013

Effectief spellingsonderwijs #1

Een onderwerp waar ik niet over uitgesproken raak. Een van de vele. Een aantal weken geleden heb ik besloten om mijn spellingsonderwijs anders -effectiever- in te richten. Met een druk op de Google knop vond ik de meest mooie artikelen over effectief spellingsonderwijs. Na het doorspitten van deze artikelen met een arceerstift in de aanslag kwam ik tot de conclusie dat het anders en beter moest in mijn klas.

Belangrijke dingen die ik nu doe om mijn spellingsonderwijs anders in te richten (naast de methode):
1. ik stop met het overschrijven van de eeuwige bordrij. Woorden over schrijven heeft weinig te maken met het eigen maken van bepaalde spellingsregels.
2. ik ben elke dag met spelling bezig. Ik neem nu elke dag een 5 woorden dictee af waarin de spellingsafspraken van het hele jaar door elkaar gebruik.
3. kinderen hebben een stappenplan voor het dictee op de tafel liggen. Trouw volgen we de stappen.
4. na het dictee bespreken we alle woorden en hierbij maak ik gebruik van moddelen. Ik laat de kinderen zien hoe ik een woord schrijf en ik neem de kinderen mee in het proces van het gebruik van een spellingsafspraak.
5. mijn spellingszwakke leerlingen hebben een mooie keykoord met hieraan alle spellingsafspraken uit de methode. Een mobiele verklapmap dus. Deze gebruiken ze de hele dag, niet alleen tijdens de spellingsles. Maar dat lijkt mij duidelijk.

Ik ga dit vast nog aanvullen. Maar het lijkt mij een mooi en zinvol begin. Wat doe jij om je spellingsonderwijs beter te maken? Heb je tips voor mij?

en alsjeblieft, kaartjes voor het dictee.

5 opmerkingen:

  1. Elisabeth Roggeveen28 mei 2013 om 02:55

    Super, juf Vera! Ik gebruik deze'methode'nu ook en dank je voor de kaartjes! Groet van je collega Elisabeth uit Vaassen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Elisabeth, wat leuk dat je me 'gevonden'hebt. En leuk dat je mijn kaartjes gebruikt! Ik zie je snel weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elisabeth Roggeveen3 juni 2013 om 07:29

    Na een week kan ik al zeggen dat deze methode werkt. De kinderen zijn enthousiast en ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi juf Vera, wij zijn op school ook bezig met het verbeteren van ons spellingonderwijs. De woordlijsten laat ik wel iedere week overschrijven, maar niet zonder eerst uitgebreid de woorden te hebben besproken en de spellingregel van die woorden. Kinderen leren het beste spelling van het horen en daarna zelf na te denken over de regel die bij de woorden horen. Ik laat sinds een paar weken de woordenlijst in koppels overschrijven.Een van de twee leest een woord voor de ander hardop voor, daarna kijken ze naar het woord, dekken het af en wordt het opgeschreven. Vervolgens is de laatste stap: controleren. het is leuk om te doen, de kinderen werken samen en denken goed na over de schrijfwijze. Voorheen liet ik ze overschrijven en keek ik zelf na. Nu gaat het veel beter en worden er minder fouten gemaakt. Ze kijken tenslotte zelf na. Leuk ik hou je blog in de gaten! groetjes Kelly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi juf Vera bedankt voor het beschrijven van jouw tips voor het verbeteren van het spellingonderwijs. Ik ben wekelijks 1 a 2 x bezig met BLOON tijdens de computer lessen. Ook bespreken we tijdens de lessen spelling in beeld de categorie├źn en waarom je de woorden zo schrijft. Ook om de les af te sluiten doe ik soms galgje van gynzy met ingevoerde woorden. Groetjes Alina

    BeantwoordenVerwijderen