Het archief

Bezoekjes

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgen via @

zaterdag 20 april 2013

Whole Brain Teaching & aandacht grijpers.

Sinds een paar maanden werk ik in mijn klas met Whole Brain Teaching. Tijdens een schoolvakantie kwam ik toevallig op Pinterest hier een aantal pins van tegen. Ik werd steeds enthousiaster. En helemaal toen in een aantal filmpjes had bekeken. De rest van mijn vakantie heb ik iedere avond verschillende websites doorgespit. Eenmaal op mijn eigen school heb ik veel met collega's over gesproken. Ik ben niet meer de enige die enthousiast is over Whole Brain Teaching!

Whole Brain Teaching is een methodiek die je kunt inzetten om een fijn en duidelijk klassenmagement te hanteren in je klas. Het kan dat je als voor het eerst een filmpje bekijkt dat je terughoudend bent. Het lijkt behoorlijk militair en gedrild. Maar als je verder kijkt zie je heel veel positieve punten.

Wat als eerste opvalt zijn de 'attention grabbers' oftewel de aandacht grijpers. De juf of meester zegt: class? En de klas reageert direct met yes! Het draait om de actie-reactie. Belangrijk is hierbij dat de kinderen de toon, volume enzovoort overnemen van de juf.

Heerlijk om heel snel en interactief de aandacht te 'grijpen', zonder te hoeven wachten. Whole Brain Teaching is uiteraard veel meer dan een paar aandacht grijpers. Ik ben van plan om alles wat ik leer over WBT hier te delen. Kun je niet wachten?

Zoek eens op Pinterest en Google!

Maar eerst nog een overzichtje van de grijpers die ik in mijn groep gebruik.

Fijne dag!

1 opmerking:

  1. Mijn attention grabbers zijn vask reclame slogans.
    Retteketet? Naar Beter Bed!
    Dat zeg ik, Gamma!
    Enzovoorts.

    BeantwoordenVerwijderen