Het archief

Bezoekjes

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgen via @

zaterdag 4 mei 2013

Whole Brain Teaching en spiegelen

De derde stap van het fundament van het Whole Brain Teaching is het spiegelen. Je leert meer als je je hele lijf gebruikt, dat schreef ik eerder al. Deze stap sluit daar mooi bij aan. Wat ik zo goed vind aan het Whole Brain Teaching, is het gebruiken van gebaren tijdens je instructie. In bijna alle groepen 3 worden bij het aanleren van de letters de klankgebaren aangeleerd. Gebaren helpen bij het onthouden. Tijdens mijn spellingslessen gebruik ik bij spellingsafspraken gebaren. Door deze gebaren onthouden de kinderen de afspraken beter. En vooral mijn zwakke spellers hebben hier steun aan.

Als ik tijdens mijn instructie een gebaar gebruik, zeg ik hierna 'spiegel'. De kinderen luisteren dan nog een keertje naar mijn (hele korte) stukje instructie, maar doen de gebaren mee. Dan nog een keertje maar dan zeg ik ' spiegel met woorden'. Nu doen de kinderen mij nog een keer na, maar nu met gebaren en woorden. Hieronder zie jeen filmpje over het spiegelen. In het filmpje zie je nog veel meer structuren die horen bijWBT. De volgende keer leg ik de volgende uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen