Het archief

Bezoekjes

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgen via @

vrijdag 12 juli 2013

Whole Brain Teaching en Leer! Okee!

Een volgende stap van het Whole Brain Teaching is 'Leer! - Okee!. Dit is een heel belangrijk onderdeel van het Whole Brain Teaching. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat kinderen het beste leren door het uit te leggen aan een ander. Leer! - Okee! sluit hier prachtig op aan.

Ik heb mijn klas standaard in teams ingedeeld. In teams van twee kinderen, die op sommige momenten ook bij elkaar gaan zitten om teams van vier te vormen. De kinderen hebben een nummer een of een nummer twee gekregen. Ik leg een kort stukje lesstof uit, desnoods gebruik ik hierbij het spiegelen. In ieder geval gebruik ik veel gebaren om de lesstof nog duidelijker te maken. Op een gegegeven moment klap ik in mijn handen en zeg ik: Leer! waarop de kinderen direct antwoorden door ook in hun handen te klappen en Okee! te roepen. Ze draaien naar elkaar toe en de nummers een beginnen (ze gebruiken hierbij ook de gebaren!) de lesstof uit te leggen aan de nummers twee. Zodra ik denk dat iedereen de lesstof heeft doorgegeven, vraag ik de aandacht. Dit doe ik natuurlijk door 'klas' te zeggen. De kinderen antwoorden met 'ja' en ik zeg 'Wissel!' om duidelijk te maken dat nu de nummers twee mogen gaan uitleggen. Weer klap ik in mijn handen en zeg ik 'Leer!' De kinderen zeggen 'oke!' en gaan verder.

Door deze routines te gebruiken horen kinderen de instructie meerdere malen voordat ze aan het oefenen gaan. Ook hebben ze de stof al eens zelf uitgelegd. Omdat ik rondloop terwijl de kinderen aan het vertellen zijn, kan ik meteen horen waar ik nog wat moet ondersteunen of sturen. Vooral voor mijn kinderen die veel aan de instructietafel plaats nemen is dit erg prettig. Deze kinderen gaan veel zelfverzekerder aan het werk.

2 opmerkingen:

  1. Hey,
    ik heb zelf net Whole brain teaching ontdekt en zou het graag toepassen in de klas. Leg je in het begin gewoon uit wat je verwacht als je 'klas' zegt? breng je alles ineens aan?
    Kan je ergens het boek of de lessen van WBT kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,

    Ik heb het stapje voor stapje ingevoerd. Hierover zijn vele filmpjes te vinden op internet. Zoals deze: http://www.youtube.com/watch?v=JJw9mzCtWbk Maar inderdaad, ik heb de kinderen uitgelegd wat ik van ze verwacht. En oefenen helpt natuurlijk ook! Voor zover ik weet zijn er geen Nederlands talige boeken. Ik lees en leer op internet. Google eens op Whole Brain Teaching of kijk eens op Pinterest. Ik hoor het graag als je nog wat meer wilt weten!

    BeantwoordenVerwijderen