Het archief

Bezoekjes

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgen via @

zondag 25 augustus 2013

Schrijversgilde op een whole brain teaching manier.

Zoals sommige van jullie wel weten, ben ik erg druk met het schrijven in mijn klas. Tenministe...dat was ik vorig jaar. En ik ben vast van plan dat dit jaar nog meer uit te diepen. Het schooljaar begint volgende week en ik kan niet wachten om aan de slag te gaan! En dan zeker met Whole Brain Teaching!

Vorig jaar ben ik in groep 4/5 begonnen met een schrijversgilde. Dat ga ik nu weer doen. Whole Brain Teaching heeft een schrijfprogramma die mij vorig jaar erg goed beviel. Dit bestaat uit drie simpele stappen.

  1. De kinderen schrijven kort (ongeveer 10 minuutjes) aan een verhaal of iets dergelijks. Maar het is niet de bedoeling dat het helemaal klaar moet zijn aan het einde van de les. Dit voorkomt een aantal dingen. De kinderen kunnen dan niet afraffelen om het af te krijgen en ze kunnen niet zeggen na 3 minuten: Klaar! Nee dat kan niet...want je moet gewoon 10 minuten schrijven. Succes!
  2. Geef de kinderen 1 duidelijk doel. Bijvoorbeeld: schrijf zo netjes mogelijk. Je bouwt de moeilijkheid en de complexiteit van het doel gaande het jaar uit.
  3. Loop rond met een rode en een groene pen. Zet een rode stip bij stukken of woorden die het verst van het te behalen doel af zijn. En met de groene pen zet je een stip waar het bijna of op het te behalen doel is. Dit zorgt ervoor dat de kinderen direct feedback krijgen op het werk en dus ook direct hiermee aan de slag kunnen. En een fijne bijkomstigheid is dat je thuis niet al die opstellen hoeft te lezen, terwijl je ook lekker met je pootjes omhoog op de bank kan hangen!
Verdere doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
  • de ruimte tussen de woorden is steeds gelijk
  • je hebt nette hoofdletters gemaakt (om ze netjes te maken, moet je ze gebruiken! Ha!)
  • twee zinnen achter elkaar beginnen nooit met hetzelfde woord
  • de zinnen in een alinea beginnen allemaal met een ander woord
  • geen zinnen korter dan 5 of langer dan 12 woorden
  • elke zin heeft een onderstreept bijvoegelijk naamwoord
  • enz enz
Natuurlijk bouw je de doelen uit gedurende het schooljaar en je past het natuurlijk aan zodat de doelen bij het leerjaar passen. En je kijkt naar het individuele kind..niet naar het groepsgemiddelde als je gaat beoordelen. Lijkt mij logisch, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen