Het archief

Bezoekjes

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgen via @

zaterdag 7 september 2013

WBT Briljante trap

Zoals jullie wel weten werk in mijn groep volgens Whole Brain Teaching. Ik ben bezig om dit concept nog verder te leren en te intergreren.

Ik heb afgelopen week de genius ladder geintroduceerd. Oftewel de Briljante trap.

Een werkvorm om te werken aan complexe zinnen maken. Ik heb dit gecombineerd met lucht interpunctie. Hierover vertel ik de volgende keer.

De ladder heeft 4 treden die elk staan voor een bepaalde complexiteit van de zinnen. Vaak maken kinderen korte zinnen. Dit is een werkvorm om te oefenen om langere zinnen te maken.

Onderaan heb je de blah zin. Deze zin is de simpelste vorm. Bijvoorbeeld: Ik eet vis.

Dan volgt de pittige zin. Bij deze zin, is er een bijvoeglijk naamwoord toegevoegd. Bijvoorbeeld: Ik eet lekkere vis.

Hierna is de limo-zin. (Een limo is lang!) Bij deze zin wordt de zin nog langer.

Helemaal bovenaan vinden we de briljante zin. Hierin werken de kinderen met koppelwoorden, om zo te komen bij een briljante zin.

Je kunt dit klassikaal doen, maar op een gegeven moment ook prima in kleine groepjes.

Natuurlijk gebruik ik hierbij ook leer-oke. Zodat de kinderen het geleerde direct aan een ander kind leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen